miercuri, 8 februarie 2017

articole textile

cronici&polemici


Bogdan Papacostea este „Bătăuș” (16 ianuarie 2017, revistatomis.ro)

Euforie în „vidul ovid” (Revista Tribuna, nr. 344, 1-15 ianuarie 2017)

Ziua când ne-au obligat să ne gândim (12 ianuarie 2017, Gazeta de Constanța)

Instabilopozi – a noua ediție a Atelierelor Tomis (27 decembrie 2016, revistatomis.ro)

Atelierele Tomis 8: Marius Pârlogea (Ma Parlo) (3 decembrie 2016, revistatomis.ro)

Răcirea vremii (Cultura, seria a III-a, nr. 6, 17 noiembrie 2016)

Le bon Nobel: Dinspre literatură contra Literaturii (17 octombrie 2016, revistatomis.ro)

De la fracturi la rețele [Despre: Grațiela Benga, Rețeaua: poezia românească a anilor 2000] (Observator Cultural, nr. 841, 22-28 septembrie 2016)

Atelierele Tomis: Ștefan Manasia (17 august 2016) (24 august 2016, revistatomis.ro)

Marea disecție: Iulia Militaru & Co., Confiscarea bestiei. O postcercetare, frACTalia, 2016 (2 august 2016, revistatomis.ro)

Scârba lui Tzara este și scârba mea (29 iulie 2016, Revista Timpul)

Atelierele Tomis, prima ediție: despre „Cazemata” lui Tudor Ganea (13 iulie 2016, revistatomis.ro)

Dada și chiar așa - Marius Hentea, TaTa Dada: Adevărata viață și celestele aventuri ale lui Tristan Tzara, traducere de Daniel Clinci, Tracus Arte, 2016 (1 iulie 2016, revistatomis.ro)

Înserare îmbuteliată: Înserare pe Bosfor. Antologie de poezie contemporană turcă, traducere de Niculina Oprea, Tracus Arte, 2015 (14 iunie 2016, revistatomis.ro)

BookFest 2016: cărți de colo până colo (8 iunie 2016, revistatomis.ro)

Trusă pentru timpuri noi (10 mai 2016, Gazeta de Constanța)

(Ne-)Limitele poeziei (29 aprilie 2016, Gazeta de Constanța)

Din Constanța de acum aproape două decenii (22 aprilie 2016, Gazeta de Constanța)

Poemul săptămânii: „cerule portocaliu” de Vlad Drăgoi / „calc numai pe unde se retrag valurile” de Dumitru Bădița / „în habitat” de Gabi Eftimie / „vreau să faci ceva numai pentru mine” de Alexandru Cosmescu / „intrarea trenului în tunel” de Alexandra Turcu / „uite ce ți-am cumpărat” de Vasile Leac / „funk și brînză de capră” de Matei Hutopila / „Și mai mult nisip” de Andra Rotaru / „Liniștea din camera mamei” de Dmitri Miticov / „eco-ego” de Dana Catona / „dumnezeu s-a născut în america și a uitat sufletele într-un lagăr comunist” de Andrei Dósa / „…ster” de Ioan Șerbu / „Tripon” de Vlad Moldovan / „nimic nu trebuie” de Ligia Pârvulescu / „Instalația” de Alex Văsieș (ianuarie-aprilie 2016, Gazeta de Constanța)

Cabaret Călinescu [Mihai Zamfir, Tzara înainte de Tzara] (13 martie 2016, Fabrica de Literatură)

Erwin Kessler, Culorile avangardei

Michael Finkenthal, D. Trost. Între realitatea visului și visul ca realitate, Tracus Arte, 2011

Câțiva poeți tineri ai ultimilor ani (text inițial programat pentru un site literar)


Poezia vaporwave [Sebastian Big, Vată de sticlă, Charmides, 2015] (1 ianuarie 2016, Fabrica de Literatură)

Daniel Clinci, Avangardă și experiment. De la estetica negativă la cultura postmodernă, Tracus Arte, 2014 (22 decembrie 2015, Fabrica de Literatură)

Eminescu versus Eminem. Remiză [Lucian Boia, Mihai Eminescu, românul absolut. Facerea și desfacerea unui mit, Humanitas, 2015] (12 decembrie 2015, Gazeta de Constanța)

Circ, pâine și niște cărți [Gaudeamus Internațional] (25 noiembrie 2015, Gazeta de Constanța)

Avangardele de peste gard (8 noiembrie 2015, Fabrica de Literatură)

Sacrificiul artei - clișeu și realitate cinică (Cazul Radu Aldulescu) (26 octombrie 2015, Gazeta de Constanța)

Poezie cu rimă (11 octombrie 2015, Gazeta de Constanța)

Mașina de trăire: Gabi Eftimie, nordul e o stare de spirit, Charmides, 2014 (Ex Ponto, nr. 3(48), XIII, iunie-septembrie 2015)

Poezia Europei – dezbaterea din cadrul festivalului Poezia e la Bistrița (2015) (22 iulie 2015, Fabrica de Literatură)

Efectul Chifu: poezia-clătită (6 iulie 2015, Fabrica de Literatură și Grupul pentru Reforma USR)

Poezie „fotografică” și „cinematografică”... [George Nechita & Michele Bressan vă prezintă T, Master Print, 2014; Ștefan Ivas, mila schimbă gustul cărnii, Casa de Editură Max Blecher, 2014] (Ex Ponto, 2015)

Moara de vânt s-a dărâmat. Despre (și pe lângă) „afacerea Opera Omnia” (1 februarie 2015, Fabrica de Literatură și Grupul pentru Reforma USR)

Confuzie vrac (2 decembrie 2014, Fabrica de Literatură și Grupul pentru Reforma USR)

Bateriile nu sunt incluse în preț: o introducere în poezia conceptuală (Poesis Internațional, nr. 2 (12), 2014)

La limită: Vlad Drăgoi, Metode, Casa de Editură Max Blecher, 2013 (august 2014)

Poezia română din ultimii ani - o panoramă descriptivă (Ex Ponto, nr. 3(44), XII, iulie-septembrie 2014)

Poezia portugheză postbelică și contemporană (I-IV) (martie-septembrie 2014, Azi Citesc)

Alexandru Cosmescu, Un spațiu blând, care mă primește cum m-ar îmbrățișa, Editura Cartier, 2013

Vînt potrivit pînă la tare, ediția a doua, Tracus Arte, 2012 (în curând)

„Mofturi și semne, monșer!” [Mihai Vieru, Aer în iarbă, Casa de Pariuri Literare, 2012] (Poesis Internațional, nr. 12, martie 2013)

Ștefania Mincu, Starea poeziei III, Editura Palimpsest, 2011 (în curând)

Mircea Cărtărescu/Traian T. Coșovei/Florin Iaru, Ion Stratan, Aer cu diamante, ediția a doua, Humanitas, 2010 (Tomis, anul XLVI, nr. 490, ianuarie 2011) 

Topârceanu, cel mai mare avangardist român (Tomis, anul XLV, nr. 489, decembrie 2010) 


DADAoza din sânge [Tom Sandqvist, DADA EST] (Tomis, anul XLV, nr. 488, noiembrie 2010)

Alice Drogoreanu, Fang, BrumaR, 2010 (Agonia) 

„Și uite-așa mileniile trec, avangardele rămân” (Tomis, anul XLV, nr. 487, octombrie 2010)

Ceasul cu lacrimi în loc de minutar [Iulia Pană, Contrasecunde, BrumaR, 2008] (Agonia)




texte practice

din viața unui adult (fragment) (27 decembrie 2016, revistatomis.ro)

CTRL+S (1 decembrie 2016, Liceul Cosmic)

uleiuri volatile (fragmente) (Tribuna, nr. 338, 1-15 octombrie 2016)

L I N I Ș T E (octombrie 2016, SEMI SILENT)

ne compromitem zilnic (29 noiembrie 2013, Blog CDPL)

Valea Prahovei (Zona Literară, nr. 7-8, iulie-august 2013)

și acum să ascult puțin neon indian / Geometria lui Geo / fată dragă (26 februarie 2013, ADN literar)

Yigru Zeltil, Cacao [Sfidând relele maniere / câteva obiecte / și acum să ascult puțin neon indian / nu e doar o promisiune: din când în când mă trezesc cu o stare de bine fără motiv] (Tiuk!, noiembrie 2012)

Golful ascuns / Cum vă place / Romanța hologramelor / În altă parte făceam lucrul pe care îl gândeam / Palatul de zahăr / Ceainăria (Ex Ponto, nr. 3(36), iulie-septembrie 2012)

„Rocă barocă sau Stampă negustorească” / „Ciment cu lapte” / Căsătoria culorilor / „Albastru de Curaçao” / „prefață albastră” / „Facultatea de Pustnici” (Ex Ponto, nr. 4(29), anul VIII, octombrie-decembrie 2010)

Monografia ciocolatei roz / Horia Bottea - Panorama ornithotextului / E•mi•nes•tea (Tomis, XLV, nr. 484, iulie 2010)

„Anotimpul neanticipat” / „E•mi•nes•tea” / „o linguriță deasupra mării lingurice” (Agora, X, nr. 40, iulie 2010)



texte academice

Poziția în câmpul literar a „grupului de la Constanța” (în curând) 

De la dadaism la „noul academism” - participare la Simpozionul Naţional „Craiova şi avangarda europeană”, ediția a IV-a: CENTENAR DADA (în curând)

O caricatură a decadenței: „Cenaclul de pe strada Amurgului” de Sașa Pană (în curând)

Petre Stoica: metamorfoze ale poeticului (teză de licență) (în curând)

Despre colajele lui Gherasim Luca (în curând)

Vocabule obsesionale în proza scurtă a lui Dumitru Țepeneag (Andrei Bodiu/Adrian Lăcătuș/Maria Ghiurțu, coord., Literatura română contemporană: Dorin Tudoran și Dumitru Țepeneag, Lucrările Colocviului național universitar de literatură română contemporană, Ediția a X-a, Brașov, 25-26 aprilie 2013, Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2013)

Elemente manieriste în poezia lui Ilarie Voronca (sesiunea de comunicări a Facultății de Litere a Universității Ovidius din Constanța, 2012)




a r t ă

? (în curând)

Despre: Alexandra Croitoru, Brâncuși. O viață veșnică, IDEA, 2015

Ecaterina Vrana, Coasa era pui, Vellant/MARe, 2015 (Revista ARTA #19, 2016)

Andreea-Lorina Buțincu, Skinned, Suprainfinit Gallery, 2015 (ianuarie 2016, Revista ARTA online)

Petru Lucaci, Dressing the Body, MAC, 2015 (septembrie 2015, Revista ARTA online)

*

„Experimentăm să vedem ce iese” [interviu de Daniel Clinci și Yigru Zeltil cu Igor Mocanu, curatorul proiectorului SinCronic 2016] (5 septembrie 2016, revistatomis.ro

Mirosul picturii [Ecaterina Vrana, Coasa era pui, Vellant/MARe, 2015] (2 iunie 2016, revistatomis.ro)

Nume de cod: Ovidiu (25 mai 2016, Gazeta de Constanța)

În arest și extaz [King Von Bee, Black Wednesday (The Life and Times of a Hustla), IJP Constanța] (29 decembrie 2015, Gazeta de Constanța) [Under arrest and ecstasy]

„Dublul de metal care zâmbește” [Gili Mocanu, Dublul, H'art, 2015] (3 decembrie 2015, Gazeta de Constanța)

Vidul ovid la aniversară (SuperBalchik 2015. Un eseu despre (ne)întoarcere) [Dobrogea interbelică. Lumina secretă a Dobrogei de la Sulina la Balchik, MAC; Motivul dobrogean în arta contemporană, MINAC] (16 noiembrie 2015, Gazeta de Constanța)

Triumful talentului [Zamfir Dumitrescu, Expoziție de pictură, MAC] (4 noiembrie 2015, Gazeta de Constanța)

Artă (nici măcar) pentru artă [Sorin Adam, Expoziție de pictură/Resim sergisi, MAC] (4 octombrie 2015, Gazeta de Constanța)

Constanța Caz - excepția care a rămas (de) excepție? (15 septembrie 2015, Gazeta de Constanța)

Un artist trebuie să fie imprevizibil - interviu cu Petru Lucaci (1 septembrie 2015, Gazeta de Constanța)

Râsu’-plânsu’ realității [Spectacolul Realității, Art Gallery Constanța] (20 august 2015, Gazeta de Constanța)

Și mângâierea însemna violență [Ecaterina Vrana, Coasa era pui, MAC/MARe] (7 august 2015, Gazeta de Constanța)

Vernisaje pe care le-am ratat [Salonul de Vară 2015, Art Gallery Constanța/Laur Cliante, Status Quo, MAC] (27 iulie 2015, Gazeta de Constanța)

Despre „moartea picturii” (8 iulie 2015, Gazeta de Constanța)

Toate bune și frumoase [Temeiuri. Elogiul Frumuseții ca Înfățișare a Binelui - Salonul Național al Artelor, Art Gallery Constanța] (2 iulie 2015, Gazeta de Constanța)

În bărci asiatice pe sub poduri europene [Poduri europene 2015, MAC/Min Aye Than, Myanmar – tărâm de aur, MAC] (27 iunie 2015, Gazeta de Constanța)

Titaniu, tomitaniu, ovidianiu… [OVIDIANUM 2015, Art Gallery Constanța] (16 iunie 2015, Constanța)

Autograf de fotograf? (27 mai 2015, Gazeta de Constanța)

Non-arta trăgaciului (de la ideologie la prostie) (14 mai 2015, Gazeta de Constanța)

Nuduri feminine și un voyeur încăpățânat [Florin Stoiciu/Costel Iacob/Ovidiu Ionescu, MASK 2015, MAC] (6 mai 2015, Gazeta de Constanța)

Dincolo și dincoace de critică (27 aprilie 2015, Gazeta de Constanța)

Arta contemporană: o posibilă introducere (22 aprilie 2015, Gazeta de Constanța)


Printre picturi [Stagiarii U.A.P. 2014-2015, Art Gallery Constanța] (15 aprilie 2015, Gazeta de Constanța)

„Muzeul din depozit” urcă pe „Scara cu flori” [redeschiderea Muzeului de Artă Constanța] (9 aprilie 2015, Gazeta de Constanța)

CONTAMINAZIONI 014, MINAC

Anamaria Avram, SENZITIV, Art Gallery Constanța

o să // fuse și se duse

 

proiecte în derulare


pentru khora impex:
colecția „(n)ațional”: BIBLIOTECA DIN ALEXANDRIA, CASA DE CULTURĂ,
DICȚIONAR DE POEȚI ROMÂNI CONTEMPORANI, ș.a.
colecția de monografii urbane: ALEXANDRIA, TÂRGOVIȘTE, ZALĂU ș.a.
în afara colecțiilor: Perla Harghitei, din viața unui adult, yuputka, mariana yin,
library music, all music, oțetarul, Cap Aurora, villeroy&boch metropolitan new wave,
The Poetry of Speculative Realism, higgs bosom, cotele apelor dunării, cadmiumgelb etc.,
și pe mine cine mă reprezintă, micronebunii, sare de mare ș.a.

pentru alte edituri/ocazii:
Gertrude Stein, Tandre butoane (2017) 
Constanța.txt (2017)
Șase plimbări prin/pe lângă conceptualism (2017-8?)
Scriere creatoare/creativă/necreativă/recreativă (2017-8?)
l-b-r (2017-8?)
Un ciocan, nu în funcțiune. Despre grupul L=A=N=G=U=A=G=E (2018-9?)
Anii 2000 în poezia tânără din România și Portugalia (2020?)
Visul lui Fundulea (?)
James Joyce, Trezia Finneganilor (?)

 




poate conține urme de nuci (concept: 2014/actualizare: 2015-2017)
Acest volum, prin decretul autorului, ar putea (prin urmare, trebuie?) să fie citit ca o (auto)biografie. Pentru a avea satisfacția diabolică de a comite un gest tabu (așa ceva nu se face, se închid posibilitățile!) - de a răspunde la întrebarea fatală „ce a vrut să zică pohetul?” -, punctez faptul că textele actualizează diferite proceduri (sau concepte, dacă insist să aduc în discuția așa-numita „poezie conceptuală” în care, pentru moment, m-aș încadra), dar nu conțin lucruri indiferente... cel puțin pentru legăturile neuronale ale autorului (fizic, nu virtual - trupul știe mai multe).
Biograficul, îndeobște, vizează lucrurile care ți se întâmplă - dar, mai întâi, a vizat ceea ce este pur și simplu informație relevantă, pandant - în cele din urmă - al birocrației. Cardurile devin noua pornografie a birocraților, dar cred eu în CNP? În fond, nu mă preocupă nici sortimentul de hazard care însoțește (sau nu) amalgamul de fapte care, cel puțin pentru mine (ca în virtutea unei legi particulare), nu spun mare lucru. O certitudine este abia faptul că sunt înconjurat de informații, sisteme și relații. Tind să cred că abia cum leg aceste constelații mă descriu. Fracturiștii își rezervau dreptul de a crede nu în relație, ci în reacție, pentru a rămâne pe un tărâm sociopsihologic. Eu doar constat cum nu pot decât să percep în continuare cvasicentrat (pop art ca totemism?) toate aceste tipare și asimetrii care se plimbă precum produsele de pe rafturi...

(printre poemele actualizate în carte se numără: certificat de existență, abecedar, pagini aurii deci exiști, pc adventure, arborele lumii, casadelux, restaurant înfațata, designer-ul excelenței, e111: apus de soare, spațiulmeu, subiecte de examen, ființele elementale, catalog cromatic, nisip decorativ, gramatica tradițională versus gramatica modernă, astrodisc, standarde, internetul obiectelor ș.a.)



frăția chiustengeană (2017?)
Carte care are la bază lucrarea mea de disertație,
o cercetare despre „grupul de la Constanța”.






minimalisme:puncte de vedere (2018-9?)
O cercetare multidisciplinară despre „minimalism”, așa cum a fost înțeles în arte, locuri și momente diferite. Ceva sistematic, dar și plăcut. Sunt încă în faza strângerii materialelor bibliografice și a căutării ideilor.




DESTULĂ IMAGINAȚIE: o antologie Petre Stoica (2017-8?)
O carte care urma să fie însoțită de o postfață masivă care să țină loc de monografie...
Voi opta, cred, în cele din urmă pentru o altă formulă.



O_O (o arhivă/antologie de texte experimentale din literatura română)




evenimente și proiecte anterioare





Gertrude Stein, this makes an ingredient in a mixture which has banana in it (khora impex // 3 february 2017)




A Bibliography of Conceptual Writing (khora impex, 2017)

The first “final” version of a never-ending project, a bibliography of conceptual literature – not just appropriation-based conceptualism, but also relatively “rigorous” forms of flarf, concrete poetry and so on. Like the editors of the anthology I’ll Drown My Book: Conceptual Writing by Women, I consider a more inclusive definition. At least in my version (and I invite other people to continue it if they can/want to), there are more than a thousand books and hundreds of authors included from different countries, nationalities, genders – as different as it is possible for now, of course. Authors are sorted alphabetically, books by the same author chronologically. More about the process and about my views on conceptualism can be found in the opening of the book.




Colour by derek beaulieu / yigru zeltil (khora impex, 2017)

Colour (2010) by derek beaulieu consists of lists of Crayola colour names. I just took the whole chapbook, inserted myself on the title page and on the last page, then covered every word or group of words in the appropriate colour or by applying the dominant colour in the first or second picture found when googling that exact word or group of words. On some of the last pages I also applied effects to approximate the nature of those varieties of Crayola (or just because it looks even cooler). Enjoy it as a shameless pop art monochrome painting non-store – and you can bring your own colourful candy to it!



sunt sunet (khora impex productions, decembrie 2016)






uleiuri volatile [variantă nouă] (Clubul de Lectură Nepotu' lui Thoreau, Insomnia, 3 noiembrie 2016)




Serge Fauchereau, Introducere în poezia americană modernă, ediția a II-a, revăzută și adăugită, Editura Tracus Arte, redactor: Yigru Zeltil (apariție: toamna 2016)



participare la Simpozionul Naţional „Craiova şi avangarda europeană”, ediția a IV-a: CENTENAR DADA (21 octombrie 2016)




Homage to the Spectrum of Weekdays [nearly Josef Albers style!] for @christianbok (calendar set according to ISO 8601) (october 2016)



RENUNȚĂ LA IMPROVIZAȚII CÂT MAI AI TIMP! (@ Bianca Sanda, București, 28 feb. 2016)



participare cu sprijinul ODD la Natură critică: Workshop de scriere critică în arta contemporană, organizat de Revista ARTA în parteneriat cu MNAC (22-28 feb. 2016) [Workshop of contemporary art criticism]





mediul încurajator (12 septembrie 2015, Etaju' 9 (Bianca Sanda), Constanța)

luier (improvizație la fluier) / safo (texte care au fost „distruse” până ce nu au rămas decât fragmente) / continente la purtăreț (fragmente de hârtie colorată de folosit de către public, în special în timpul improvizației sonore) / apă platon/sos aristotel (colaj de rânduri și sintagme decupate la întâmplare din Platon și Aristotel) / anunț/limită (coli A4 inscripționate cu marker-ul și dispuse într-un anumit fel pe masă) / stai în sus (a ieși pe terasa de pe acoperișul blocului)

nu eu, ci publicul restrâns a avut ideea de a folosi relațional două dintre textele pe care le-am adus din poate conține urme de nuci: certificat de existență a fost folosit ca un formular pe care l-am completat cu toții, iar din catalog cromatic am citit pe rând numele de culori (până ce ne-am plictisit!)



uleiuri volatile (la Clubul de Lectură Open Art, București, 2 septembrie 2015)



minimale (21 martie 2015, Biblioteca Colorată, Constanța)

 


CDPL FEST 21 (28 februarie 2014, Club A, București) // lansare țeaiul vierde/țeaiul ros