joi, 15 august 2013

Nicolae Motoc (1935-2013)

Odihnească-se în pace... N-am apucat să-l cunosc pe Motoc, aveam numărul lui de telefon, dar nu l-am deranjat (auzisem că e bolnav de ceva vreme). Abia de curând am aflat că a murit, dar încă de acum câteva luni găsisem la biblioteca județeană, pe masa de cărți gratuite, un volum cu dedicație către Nicolae Motoc... Dintre poeții generației sale (formate în anii comunismului la vechea revistă Tomis), mi s-a părut cel mai interesant (sau, în orice caz, cel mai apropiat de afinitățile mele) - în volumele unde ermetismul său inițial se convertește într-un manierism câteodată spectaculos. Iată câteva dintre poemele pentru care am o slăbiciune:



Breakfast
(din Fragilități, 1996)

La capăt de poteci
de melc - cu vârful limbii
săpate printre sâni -
ce vezi e doar un licăr
ștrengăresc al dinților.

Iar ce nu vezi
sunt firfiricii albaștri
ce-ți tremură în gene.

Vezi tu cum muști
sălbatic dintr-o roșie
și sacii de semințe
îți curg încet pe gât:
șiraguri de mărgele

Dar ce nu vezi
e gustul tău secret
de lapte dat în foc.

Vezi tu și când
fugi goală prin odaie
și-mbrățișezi oglinda
știind că sunt și dincolo
de somnoroasa ei răcoare.

Dar ce nu vezi
e că te beau din cană
cu argintu-i aburit...


Teamă de ziua de luni


Lovit de-o mașină
și-azvârlit pe trotuar:
un biet maidanez.

Mulți i-au contemplat agonia.
Nimeni nu s-a gândit să-l îngroape.

Cineva n-a trecut totuși nepăsător.
A-ngenuncheat omenește.
Și-a-nceput
tacticos să-i taie
un vârf de ureche.

Nu știu ce senzație i-o fi dat
între degete peticul
din piele de câine.

Frumos ca o bijuterie!
- și-o fi spus -
când l-a vârât în buzunar
(N-am văzut scena. Mi-o închipui.)

Curios e că omul
nu s-a oprit aici.
A vrut să mai tie un petic.

Dar probabil
silit pe neașteptate să plece
a lăsat lama înfiptă
în urechea deja ciopârțită.

Pentru ce
acest ritual al cruzimii?
Iată o taină.


Brize poznașe...


lasă să vezi
printre pulpele fetei
soarele ieșind din mare


Sfat inutil


Renunță viteazule
minuscul / prostule drag.
Rămâi al întunericului.

Dincoace / în lumină
nu-i decât voluptatea
de-a fi singur


Cocheta


Piciorul cupei
nu-și dorește
decât să-ți scape
printre degete
și să suspine de plăcere.


Prin frăgezimea...

întunecată
a fiecărui val îți văd
inima cum bate.


Cine...

a răsturnat
fântâna întorcând-o
cu izvoarele spre cer?

Mă întorc în extaz
c-o limuzină din vrăbii.


Dor de vară

Strânsă bulgăre
în palme zăpada pârâie
ca un pepene copt.


Fericit

Simpla existență
a mării și-a celui
care-o privește.

Urechea și-amintește
de-o pasăre fără nume


Rugă

Dă-ne norocul
de-a ne topi împreună
într-un măr prea copt.

Să ne rostogolim
printre flori pitice
schije de rapana și scai.

Beți de atingeri moi
să nu ne pese unde
și când ne oprim...


În lanul de floarea soarelui
lui Al. Protopopescu

S-ajungi în zori
să te culci după un chef
în râpa Mării
gata să uiți cine ești
voios și pierdut.

   Foșnete de tulpini
   picioare de berze / umbre
   de țevi de orgă.

S-asculți cu tâmpla
pe tija unei ancore
muzica altei lumi
a unor neamuri mărunte
din pajiștea jilavă.

   Să devii inert
   nepăsător / primitor
   ca malu-n trepte.

Să le privești
cum aleargă / să le simți
cum își sapă tunele
sub pielea ta străvezie
și să fluieri mulțumit.

   Și ele să te îngâne
   îngrădindu-ți cu sunete
   trupul - casa lor.

Greieri să scârțâie.
Să mișune buburuze.
Râme să le taie calea
asistate de fluturi.
Furnici să-ți dea târcoale.

   Divinitate
   monstruoasă ce respiră
   numai pentru ele.

Păzit de bulgări
mari - dulăi credincioși
cu limba roșie
a florii de dovleac
scoasă-n briza bucuroasă...


Neconsolat

Vorbind despre tine
gura mea este rana
din scoarța salcâmului.


Limba umilă linge stânca de sare (fragment)
(din Poem scris pe suflarea pământului, 1975)

2.

Pot crede într-un gard,
Într-o buturugă?
În tinicheaua înfiptă în carnea stejarului, nu.
Chiar când mi-arată poteca
S-ajung în vârful muntelui.

Cu lipsa de deghizare mă-nsoțesc.
Mugurii sunt lacrimi.
Tristețea dă rod.


Sângele pietrei, văzduh, îl respir (fragment)

3.

Ce sunt acei copaci
De unde se întorc chirele
Cu aripile în flăcări?

Ciulinul
Ce caută în asociația florilor de grădină?

Nu mi-e rușine să pierd timpul
Cu fluturii de noapte
În beții cu nectar?

Întind tot mai multe capcane apelor
Și nu-mi mai ajunge nisipul:

În betonul proaspăt
Colcăie spori de ferigă,
Ouă de furnici.


Fericit, vara, nu departe de Capul Midia (fragment)

1.

Peretele de pământ
Cu viroaga urâte
Mustește de izvoare.

Hălci roșii, nisipoase alunecă,
Se târăsc spre mare.

Nu-l caut în arhiva de scoici sau de frunze.

Clipoceala apei printre pietrele negre,
Purtând solemne peruci de alge,
E muzică pentru singurul bal al zilei
La care dansează caii de mare.



Impresie
(din ciclul Floralia, Provocări imergente, 2000)

Inima ta e-un ceas
construit din fluturi
Abia îți mai bate
când marea în amurg
e un munte șiroind
de râuri din maci


Unghiul ales
(din ciclul Floralia)

Marea nu se vede decât din dudul bătrân

Zadarnic mă urc pe faleza cu pepeni
unde vrejuri păroase șerpuiesc
mușcându-mi gleznele cu flori galbene
iar cantalupul prea copt
se desprinde o ia la vale
și ajunge întreg în apele golfului

Sub dudul bătrân
e mereu întinsă masa
cu trei picioare înfipte în pământ

Mâinile bunicii întind ștergare din borangic

Lângă mămăliga răsturnată pe lemnul masei
aburește ciorba acrită
cu corcodușe verzi
în trei castroane gingaș smălțuite cu flori albastre
dintre care țipă un cocoș roșu

Dar eu mă simt solidar cu destinul
viermilor de mătase
și înfulec numai foșnete
numai trosnete de crengi

Abia aștept să mă cațăr în dud

De sus după ce mă satur de dude
iar cămașa pe burtă e încă o burtă mai plină
beau pe nerăsuflate
din tăcerea mării îndepărtate

Vie-mi rămâne cearta
cu-acest dud bătrân când într-o vară
nu mai înfrunzește uituc
și mă îmbie cu dude puține și crude

Sunt nedrept acum trebuie să spun

În mine și nu în scoarța lui somnoroasă
râd ruginite cuiele
primei simeze
cu glorioase coji de pepeni

Sunt rău acum pot să spun

De mult rădăcinile i-au putrezit și-n mine

Dulce îmi este pedeapsa
din ultima dimineața
O dudă neagră
uriașă în cana cu lapte

Mâinile-mi fumegă-n rumeguș
lângă trunchiul lui retezat

Marea nu se mai vede

Dar lacrima din ochiul bunicului e albastră


Focul
(din ciclul Quarc)

Focul îți întinde o frunză roșie:
Vezi ce-ți lipsește
să-ți poarte chipul


Invitație la chef
(din ciclul Renga)

Iau țărână din mal
Îmi place s-o privesc
printr-un pahar cu vin roșu
când mă gândesc
la cei mândri și puternici

Șoimu-și ciugulește
solzii dintre gheare
și mă-ntreabă ce văd

Mă salut și cu alburnul
buturugii - o grămăjoară
cafenie / de rumeguș - uterul
din care crește floarea
albastră în roua dimineții

Țipă mierla: ciiip-ciup-ciup
de aici până aici / să fie
clar / stăpânesc eu

- Hei / domnișoară
veveriță din salcâmul
care-mi îmbracă
mașina - un hârb - în floare
nu vrei să bem împreună?

Ieși - din crăpătura căptușită
cu iarbă / a malului galben -
și tu / domnule iepure!

Așa... Avem aici
pe capotă câteva cupe
din foi de potbal
Dar atenție / am să scot
dopul Labele la urechi!

Acest abur albastru
din gâtlejul sticlei
e sufletul celei plecate...

Și acum să bem
până vedem ultimul cocostârc
să fim acel cocostârc
să n-auzim decât roua
cum cade în iarbă


Iubita
(din ciclul Renga)

Aude mărul
cum cade / Și râde
Mușcă din măr / Și râde

Îi spui că tu ești
acel măr Și râde



(din ochiul lui orfeu, 2006)

<>a nu te implica sau a te dezintegra

Tânăr în preajma înfricoşătoarei mări înstelate de-afară
Şi a îngăduitoarei mări îngheţate din tine te laşi bântuit
De un simulacru de jale ţâşnind din arteziene ascunse
Ochiului divin care când te aştepţi mai puţin face un pas
C-un veac înapoi
Şi te trezeşti în ţinuturile începutului unde mai licăresc
Incoruptibile primele izvoare ale bucuriei şi prospeţimii

Te deschizi în tăcere să cuprinzi cu blândeţe tastatura
Cu maidane în trepte a falezei schimbate în computer

Degete virtuale ating taste florale de ruşinea fetei Mută
Pe ecranul mării cursorul solzos al unei cozi de şopârlă
Rotaţie a aripilor deschise de şoim dar şi a hologramei
Prinţului fidelităţii ucis din dragoste şi acum ajuns un roi
De pulberi muzicale în care urbea îşi spală faţa în zori

Vânzoleli de pulpe sticlind de gheare de urs
Şi fălci căscate de lup în chenare din sânge
Fulgerări de coapse care dansând dansând
Gonesc stelele luna desăvârşind cu-ntristare
Întunericul şi triumful tunetelor de timpane
Asupra muzicii diafane cumpănite de ţiteră

Ghem dintr-un scânteietor păienjeniş de sunete vasale
Amurgului care se lasă trecut printr-un lanţ provizoriu
Din înaripate şi gelatinoase identităţi fără să accepte
Rigoarea indigestă a spiritului Tău de emasculat suprem

Tremur sub reflexele unor refuzuri care îmi păstrează
Agere speranţa şi visul în acord c-o secretă fidelitate
Şi iubire pură faţă de valurile ce îmbrăţişează faleza

Gospodăresc în gene din ace de scai vânăt ciorchini
Din lentile de rouă şi într-o scurtă tremurare de pleoape
De ocazie măsor liniştit cu ţopăieli de vrabie cântătoare
Ce-a rămas din ameţitoarea moşie a solstiţiilor de ieri

Rostogolire tot mai rar reluată spre ţinuturile de început
Ale spiritului deşi îmi dau târcoale cristale de sânge:
Asteroizi investiţi cu povara unei vinovăţii a eşecului

Rătăcire printre armii zăngănitoare de scai galben
Şi lucruri abandonate - accesorii ale fericirii - surpate
În disoluţie care îşi etalează din loc în loc viscerele
într-o dezordine de bazar lălăindu-şi faconda lor tristă<>

Niciun comentariu: