duminică, 16 septembrie 2012

Poetul de vineri 28: Mugur Grosu (n. 1973)

(Arhivă: 1. Aurel Gurghianu / 2. Eugen Ștefănescu-Est / 3. Denisa Comănescu / 4. Virgil Gheorghiu / 5. Vasile Vlad / 6. Constantin Hrehor / 7. Adrian Popescu / 8. Romulus Vulpescu / 9. George Almosnino / 10. Constantin Virgil Bănescu / 11. Paul Sterian / 12. Nina Cassian / 13. Zaharia Stancu / 14. Alexandru Mușina / 15. Paul Vinicius / 16. Nicolae Crevedia / 17. Ioanid Romanescu / 18. Vasile Petre Fati / 19. Iustin Panța / 20. Paul Emanuel / 21. Cezar Baltag / 22. Irina Mavrodin / 23. Virgil Carianopol / 24. Felix Aderca / 25. Ion Horea / 26. Petru Romoșan / 27. Dana Catona / 28. Mugur Grosu)


























OK, nu o să te comasez... decât pe ici, pe colo - și anume prin părțile esențiale!

Mugur Grosu este un poet viu, trăiește bine-mersi și asta se poate vedea cu urechea liberă din poemele sale tonice. Aceeași ureche ar putea crede că poezia sa e o simplă demonstrație de experimentalism perpetuu și manierism atroce - o iluzie care se poate demonta cu ușurință. Într-adevăr, putem vorbi de un poet „umorist”, așa cum îl clasifica Octavian Soviany în „Cinci decenii de experimentalism”, dar nu este un umorist de dragul umorului. Parodia, printre altele, servește la a „exorciza” moartea, pe bună dreptate bagatelizată ca ultimă zeitate a epocii: „te iubesc, moarte./eu tot la tine mă întorc./viața e doar o simplă aventură.//te iubesc, viață./eu doar cu tine vreau să fiu./moartea e doar o căsnicie aranjată” sau „Nu mai găsești nicăieri un capăt de moarte/s-a demodat s-a scumpit?”. În altă parte poetul declară: „voi fi președintele nimicului euforic”.

Soviany observă bine că Mugur Grosu descoperă „că râsul (...) e mult mai contagios decât gravitatea, și poate intra mai lesne în dialog cu un cititor sastisit de „vechea literatură”, un cititor a cărui sensibilitate tocită gustă mai degrabă comedia decât tragedia”. Exact ca în jazz, tocmai dialogul contează. Poate fi tentant pentru un lector cu prejudecăți să reducă poeziile la pojghița lor neosuprarealistă, neodadaistă, post-textualistă, manieristă, douămiistă, după caz - pare în teorie un cocktail preparat pe o frânghie la o sută de metri înălțime... în practică? Să vedem, așa grăit-a orbul:


încep acum o poveste mi-am luat și chitara
nu știu să cânt nimic la ea dar asta
se va vedea mai târziu cu aceeași
precizie cu care în zilele mai senine
se poate vedea dincolo de cămașa mea
marea


ne invitase-ntr-o zmeură cât toată camera

unde ne duci tu cu zmeura asta încercasem să-i spunem

văzuse ochi toată noaptea pe fața noastră și se mira
nespus
nu-l deranja că aveam toți încă trupuri știa
că ne ajutăm de ele să păstrăm niște aparențe utile

dar ochii insista el pupilele lor dilatate în ultimul hal
mai ales raza cea oarbă care ieșea prin capăt

imediat după asta dorea și mai mult

din cauza melcilor n-a putut să miște aleea de-acolo
așa că toți locuitorii au închis ușile și-au ieșit pe fereastră


8
am vrut să-m schimb numele în cifra 8
pentru ca voi, la ceasul greu, să vă spuneți:
prietenul nostru 8 s-a întins.
tare-i mai plăcea s-o întindă!
acum a exagerat un pic.


cu anotimpul ăsta (orașul) a dat lovitura
încearcă desăvârșirea va reuși va reuși
ne luminează obrazul cu tiranice spații
goale stropite cu busturi și cu fecale
basculanta descarcă amurguri nedumerite
sleite
dar perlele tale să fie neapărat sferice draga mea
zâmbește puțin suntem chiar în mijlocul versului
ne vede lumea
basculanta încearcă descarcă rugile la întâmplare
și rujul tău spasmodic zidit în micul orizont
bezna: oraș năpădit de turiști
deși parisul era mai frumos
ai cumpărat chiar tot? n-a mai rămas chiar nimic
de vândut prin realul calic?
vreo ilustrată la second-hand cu
bezelele gata ștampilate oh ce frumos
ce frumos era pe atunci își vor spune
blănurile noastre de casă halatele noastre de baie și
degetele
ni se vor întâlni înfiorate pe
telecomandă
sau poate tremuri deja e firesc vine iarna
de data asta e sigur va da lovitura
așa că darling încearcă să dormi
și dacă n-o să ne mai vedem înțelegi niciodată
ar trebui să-ți spun ceva din inimă și celelalte
și celelalte
dar nu-mi vine-n minte decât povestea aceea cu orașul
îți amintești parcă era pe-aici ca o piață
peste care cădeau frunzele și uneori oamenii
ceva ca o muzică dârdâia prin noi apoi tu
ar fi trebuti să-mi spui ceva
sau eu să te-ntreb să te strig pe nume
dar pe atunci eram în mijlocul unui vers
așa că tu ți-ai scos rujul și te-ai oferit să mă iubești
și celelalte
și celelalte
se-ntâmplă ceva ciudat cu mine dintr-odată
ca și cum chiar din mine ar țâșni iarna asta
îmi lasă cratere
bezna își numără bufnițele bicicletele
și-aceea trebuie să fi fost o fereastră
redusă dulceag la o îngrămădire de episoade cuminți
îngheț în orbita mea, Mire
îngheț
de-atâtea tumbe
în bezna acestor halate dansează prea multe statui
ce faci stinge țigara nu te reîncarna lasă bezna
hai să fierbem
un vin
și celelalte
vine unul mic și încercănat cu tichia în mâini
încercați-vă lozul încercați-vă lozul zbiară el țuguindu-se
încerci tu prima, darling?
încearcă tu prima


zăpada
ziua când apa vine înspre pământ
în rochie albă de dantelă.


am mâinile albe și cu ele dezbrac ceva
deasupra e destul de senin chestiile ciripesc
e cald întuneric sensibil planeta
a luat suficient distonocalm doar eu
și cu mâinile mele albe
palpând firește
pe altcineva
s-a apropiat prea mult de mine se va
lipi de mine? sunt calm și
hazliu: nu-mi văd halatul și nu știu
ce pradă în nu știu ce umbre sub nu știu care jungher
își va înăbuși strigătul își va suge conturul își va
ucide vânătorul
ea mă ascultă acum și în auzul ei
e un fel de săgeată și-n vârful săgeții ei
e un fel de iubire
am mâinile albe sunt chiar în fața mea
amândouă
atârnă în botul unei arătări
ce faci bă arătare strig eu către ea
nu sunt eu acela face ea arătarea eu sunt tristețul
și mâinile mele albe pleosc sar cât colo ca niște cașcavaluri
și mâinile mele roz vin ca proastele să le țină locul
care tristeț? nu cumva ăla
cu colți de argint? (fac eu și mai hazliu) doamne!
și dumnezeu hop se și prezintă în fața mea
înfășurat regulamentar într-un norișor de cotton 100% alb
chiar e cotton? 100%? alb? (fac eu pe niznaiul)
și-mi pune mâinile la loc ca să-l pipăi să mă convingă
mda e cotton dar eu de colo: mă
tu nu ești cine pretinzi a fi!
ba da ba da se agită el e clar că minte
serios? încântat! - îi mai spun
și cobor până jos să-mi cumpăr niște țigări
în loc de debit găsesc o benzinărie e joi uitasem
e joi și-aș putea crăpa chiar acum
ca tu scumpete soarele meu înstelat să-mi spui:
„cu finalul ăsta ai dat lovitura dar ce păcat
c-ai uitat să te
escamotezi”


stil
moartea.
un nou stil de viață!
stilul smuls.


coșmarul șic

azi, adus de-al nopții plic,
am primit coșmarul șic.
nici măcar să mă ridic
nu-ndrăzneam, să nu îl stric.
când din pernă storc nimic,
la al visului portic
cârja mi-o întind calic
spre al zânelor buric.
cum să fac să mă explic:
al grădinii lor pitic
pot să fiu, sau chiar batic,
ruj ca roua pe botic,
iminei de borangic -
ochii mei sub blondul spic,
strâns în sân un arpagic,
despicării blânde ic.
eu, vâslind într-un ibric,
începusem să vă zic:
n-ai să vezi nici la butic
un coșmar așa de șic!
cum sălteam pe-al nopții cric
și mă gânguream peltic,
la al visului declic
m-am trezit.

într-un bunic.


H2Oh

ce minunat e în cadă cu tine cu toată
apa asta la picioarele noastre uite
deschid robinetul și-ntregul ocean
planetar se înghesuie
să îți sărute gleznele vezi
ce disciplinat stă la coadă ce umil
se apleacă ți se-așterne sub talpă fiara cea nesfârșită
doar pe mine m-ascultă nu te teme dulceață
o țin din scurt o-mblânzesc cu această lesă
dacă-ncearcă să muște strâng
robinetul vezi cum își slăbește strânsoarea
nu-ndrăznește să țipe o strâng aici și-abia la Niagara
se aude urletul
sunt puternic iubito totul doar pentru tine
de aici chiar din cada asta învârt planeta pe degete
nimeni nu știe
organizez roua de dimineață coordonez
musonii și ceața din trafic rechinul
alb are numărul meu de mobil
cei din Aspen mereu îmi comandă ninsoare
pentru turiști a mea-i cea mai bună
de-aici reglez și albastrul din Caraibe verdele
din Marea Neagră viața
din Marea Moartă
nici un iceberg nu mișcă fără să-mi dea de știre nu
n-am fost eu la Titanic doar am recomandat
represalii n-ai aflat
ce se-ntâmplă la poli? e măcel
mor ghețarii pe capete se
topesc au pus gazul pe ei și acum
orice picăutăr de apă își dorește să fie
orice chiar și bere germană
orice chiar și leodicaprio
orice dar să nu stea la poli
nu vrei să organizăm un mic party un mic
tsunami? lasă-mă să îți sărut
gleznele lasă-mă puțin să mă scald
în golful acela mic pe care-l ascunzi sub genunchi ai
nevoie de mine n-ai putea fără mine c hiar n-ai
știut? tu ești peste 60% apă iar eu dețin
pachetul majoritar de acțiuni aș putea
acționa dinlăuntru te-aș putea controla imediat ți-aș
putea
controla orice deși
n-ar mai avea nici un farmec deși

tot ce-mi place la tine ce mă scoate
din minți e-n afara acestor procente
ceva mic nu știu ce dar mă scoate
din minți poate strigătul
izbucnit din pantofiorii ăia cu toc incredibil
cum ții tot stabilimentul acesta doar cu două
pumnale ia te rog pantofiorii să văd încalță pumnalele
zvârle-le-n pieptul meu acum râzi
râzi de mine acum
poate râsetul
calcă-mă peste frunte
cu buza ta cu urechea sau poate
cercelușii tăi Meli Melo șfichiuitul
lor ivoriu când în lături ți-arunci
auzul?
sau zâmbetul
poate zâmbetul


vara
dacă asta e primăvară,
înseamnă că vara e second-hand.


chinezărie

tot mai puţini au un loc de muncă.
oricum pleacă toţi în vacanţă acum.
eu nu.
nici eu n-am un loc,
dar munca se ţine scai de mine.
ah, urăsc asta.
muncă, muncă, muncă.
nu pricep asta şi pace.
de unde vine, că n-o recunosc.
sunt sigur că nu-i din părţile noastre.
uite numai cum sună: muncă.
e clar ceva de import.
cred că vine din China.
greu mai găseşti chestii originale acum.
totul vine din China.
până şi moartea,
la cât e de migăloasă şi ieftină,
cred că-i o chinezărie. 


Kamaradul tău [smspoem]


sms:
Megalos întuneric şi zgomot sensibil de aer ne spânzură lent un taxi şi vino ca din Livan sa vii repede vino [sender: Urs]

sms:
ce cauţi tu în Megalos, te recompensezi? [sender: Kamaradul tău]

doamnelor ştiu ce vreţi toate sunt expuse luaţi o broşură

sms:
nu-i vina mea că mi-e dor de tine îmi pare rău nu pot sta multă vreme fără tine [sender: Kamaradul tău]

sms:
au închis la mirese era inventar dar alături băgaseră carne cu nemiluita [sender: Urs]

sms:
să-nnebunesc dacă pricep ceva e prea abstract pt. mintea mea prea metaforic [sender: Kamaradul tău]

sms:
sub geamul meu o maşină cu megafoane scoate sunete asemănătoare: ai făcut totul pt. a-ţi salva familia de microbi? [sender: Urs]

sms:
ce drăguţ! mi-e rău mai bine spune-mi când pleci? poate vreau să te văd [sender: Kamaradul tău]

sms:
altfel nu cred că mai ieşeam din casă [sender: Urs]

sms:
Mugur vreau să îţi spun un singur lucru eu consider că nu mai avem nici o şansă am plecat şi îţi jur că nu mă mai întorc mi-a ajuns cuţitul la os [sender: Kamaradul tău]

sms:
Mugur te aşteptăm la o terasă la intrarea (poarta de lemn) în satul de vacanţă dinspre staţia lui 100 [sender: Gil]

sms:
a venit toamna Mugur şi aerul ăsta rece al nopţii îmi aduce aminte de frigul din sufletul meu şi de cum ar vrea să se căptuşească cu ceva poate chiar cu o blană caldă de urs [sender: Kamaradul tău]

sms:
absolut, acolo înăuntru sunt plin am multe suveniruri duioase de
la cei ce mi-au căzut cu tronc
şi i-am mâncat cruzi [sender: Urs]

sms:
ce căzut cu tronc ce mâncat crud sau pe cine ai mâncat crud?
[sender: Kamaradul tău]

dacă s-a hotărât judecarea sa în stare de libertate se presupune că-i vorba de un deberdeu care-a vrut să atace pe dinăuntru

sms:
aş vrea să-ţi spun ceva înainte de plecare te iubesc din toată inima [sender: Kamaradul tău]

poţi conta pe mine îmi dau seama

sms:
din moment ce nu-mi răspunzi la ? pot să cred ce vreau nici
măcar două rânduri nu te mai osteneşti să-mi scrii? [sender:
Kamaradul tău]

există totuşi riscul să se răstoarne

sms:
am toate şansele să fiu fericit şi iubit [sender: Urs]

sms:
se pot înţelege multe din chestia asta iubit de către cine în general sau de cineva anume? [sender: Kamaradul tău]

ai toate motivele să crezi ce vrei

sms:
Toţi au fost extraordinari oraşul mi s-a aşezat cuminte la picioare m-a lăsat să-l mângâi pe cap şi ştii ce e culmea? iar nu s-a făcut nici o fotografie [sender: Urs]

sms:
îmi pare rău că n-a ieşit nici măcar una [sender: Kamaradul tău]

dacă fac o pauză imaginea mea despre mine se duce de râpă

sms:
acum taci nimic nu mai spune. pe gură [sender: Urs]

sms:
sunt sub geamul tău dacă vrei să cobori un pic dă un semn cu becul [sender: Urs]

sms:
trebuie să fugi de chestia asta ca de drac să mulţumeşti cerului că ai scăpat [sender: Kamaradul tău]

sms:
ce-aş putea să-ţi mai dau: carne din carnea mea [sender: Urs]

sms:
înţelege că nu puteam să văd nu mai voiam să te văd murind [sender: Kamaradul tău]

sms:
muşcă din toată inima a mai rămas o porţie [sender: Urs]

sms:
de ce-am murit Mugur de ce ne-ai lăsat să murim [sender: Kamaradul tău]

sms:
ai fi putut să mă... domesticeşti? [sender: Urs]

sms:
fii tu lângă mine gândeşte-te la mine poartă-te tandru cu mine nu mă chinui [Sender: Kamaradul tău]

sms:
rezistă trebuie să facem ceva [sender: Urs]

sms:
sunt în faţă la tribunal [sender: Kamaradul tău]

no messages in outbox

dar mâine-am să mă ridic vei deschide braţele şi eu
îţi voi ieşi dintre umeri

sms:
plâng de se rupe cerul sub mine [sender: Kamaradul tău]

no messages in outbox

sms:
ştiu că altă soluţie nu era [sender: Kamaradul tău]

no messages in outbox

sms:
te voi iubi toată viaţa cât voi trăi dar nu mai e nici o cale mă voi gândi în fiecare zi la tine şi pe patul de moarte o să te strig [sender: Kamaradul tău]

sms:
ce frumos se stinge soarele în miasmele Tăbăcăriei încă miroase a ploaie şi aerul umed parfumat precum o batistă de domnişoară mi se aşează cuminte pe frunte [sender: Urs]

sms:
ţin minte cearceaful tău străveziu cu buline pe el te-ncolăceşti acum cu care streină? [sender: Kamaradul tău]

sms:
trebuie doar puţină răbdare! [sender: Urs]

sms:
cât vrei tu am răbdare [sender: Kamaradul tău]

sms:
mai am 7 cenţi [sender: Urs]

undeva
dincolo de aceste ziduri
ne-aşteaptă se spune mereu cineva

fiecare ierta răsfoind câte-o varză

lucrurile duceau oricum undeva

niciodată nu e destul dacă nu-ţi convenea
schimbai iute canalul

trecem zilnic pe-aici ne-a sosit vreun colet?
nu credeam să vă aflu pe-aici cine-i tânărul domnişoara cum îndrăzneşte
aşa ceva şi pe dincolo mai şi comentează
încă nu s-au gătit

au crezut că nu-i mai priveşte nimeni
altă moarte poate începe

spectacolul

sms:
rămâi cu bine. Îţi vreau numai binele! [sender: Gil]

cu pantofiorii tăi lăcuiţi cu motorul tău rece sentimental
cu graţie şi cu plastic şi florile vazei tale
cu lentul căzii din baie cu golul din becul
asfaltului către şcoală cu cerul spre lut dar slăveşte
şi tu ceva orice

în fiece teamă a clipei tale

nu te dezamăgi tocmai tu pe tine [sender: Urs]

mi-ai spus ce-ai avut de zis [sender: Kamaradul tău]

am isprăvit creditul [sender: Urs]

o, dar nimeni nu vorbeşte cu nimeni


nisip
scoici ortopedice


vrei și tu o mortocală, darling?
amurg mentolat la dom
de-aici vede
tele trec una câte un a
polinic face semne cu mân
tuitorul global asigurare pe via
duct trece cu gleznele zece sufle
tulburat și mortocaliu
vrei și tu o mortocală, darling?
vreau!


Index poeme:
(încep acum) - din Haltera cu zurgălăi, reluată în ant. Miez
ne invitase-ntr-o zmeură cât toată camera - din ciclul tratament traumagic, în Grossomodo
8 - din ciclul nano, în Grossomodo
cu anotimpul ăsta a dat lovitura - din ciclul psih, în Grossomodo („orașul” apare în titlu în versiunea din Tu nu, frumusețe!)
zăpada - din ciclul nano, în Grossomodo
am mâinile albe și cu ele dezbrac ceva - din Haltera cu zurgălăi, reluată în ant. Miez
stil - din ciclul nano, în Grossomodo
coșmarul șic - din ciclul rimeluri, în Grossomodo
H2Oh - din ciclul versuri explicite, în Grossomodo
vara - din ciclul nano, în Grossomodo
chinezărie - din ciclul versuri explicite, în Grossomodo
Kamaradul tău - din antologia Generația 2000
nisip - din ciclul nano, în Grossomodo
vrei și tu o mortocală, darling? - din ciclul psih, în Grossomodo

Un comentariu:

Anonim spunea...

pe cand Dan Micutz? intre timp a ajuns la "patru mese pe zi ca sa ajunga buhai".