marți, 1 mai 2012

niște poezii vietnameze

(mai întâi, niște poezii „populare” - așa sunt etichetate deși multe dintre ele, probabil (și) din cauza traducătorilor, duc cu gândul la... manierism: )

Spune-mi tu frumoasă brună
de ce pe lopata-ți mică
aduni aurul din lună
să mi-l verși la o adică
pe cărări care mă strigă?

*

Vezi, prietenă frumoasă?
Drumurile de sub cer
astăzi ni se-ncrucișează.
Ia o boabă de piper
nu s-o guști
precum s-ar cere
ci s-oi iei numai așa
ca pe-o proaspătă plăcere
de-a primi ceva
și-a da.

*

Dacă inima-ți iubește
spune-o lesne fitecui
iar de nu, atunci, firește
e tot bine să o spui,
căci mai bine-i pentru gură
apa clară din făgaș
decât scoicile-n fiertură
tulbure. De ce să-mi lași
inima fără căldură?

*

Tu, cocor, de pe țărână
îți ridici oloaga mână
spre nevasta ta săracă
dar cu cine te culci dacă
o lovești în plină față
încă dis-de-dimineață?
De vei bate-o, așadară,
ai să dormi nu-n cuib, - ci-afară.

*

Barza mică-a răposat
mai deunăzi, spre-nserat
testament lăsând, cum vezi,
două boabe de orez
și trei bani ca omul mort
primul, sigur, pentru ort
cel de-al doilea, însemn
pe altar cu untdelemn
iar al treilea anume
pentru fructe și legume
marca „Rong” s-o facă varză
pe micuța noastră barză,
pe plăpânda - cum am spus -
care-a fost însă s-a dus...

*

Am în casă o soție
ce în muncă se sfâșie,
în orezărie, biet,
am un bivol slab și-ncet,
am, pe masă, un cuțit
dar și-acela e tocit,
iar copiii, Doamne sfinte,
nici ei nu sunt plini de minte.
Bivolul ce ară-n marne
o să-mi dea un dram de carne
iar cuțitul, de hatâr,
va fi cel mai bun satâr.

*

Orez alb, pasăre-aleasă,
soț frumos,
soață frumoasă
când privesc le crește placul
și își satură stomacul.

*

Draga mea, în astă noapte
pentru tine strâng,
că-s coapte
o nucă de palmier
și o frunză de piper.
Am mai pregătit, nebun,
și-o bucată de tutun
foarte bine mestecată
ca să ți-o aduc îndată.

*

Ți-o fi teamă (știu eu cum?)
de pietrele de pe drum,
de-o nucă de palmier,
de o frunză de piper.
Așadar oprește-ți drumul,
Vino!
mestecă-ți tutunul.


(Extrase din Antologie de poezie vietnameză clasică și contemporană, realizată de Al. Andrițoiu și Liliana Blajovici-Liciu, Colecția BPT, 1980)

Niciun comentariu: