miercuri, 9 martie 2011

Macedonski, la recitire

din plictiseală față de tomurile din Elena Farago (!) și Esenin pe care am încercat să le devor (mai ales Farago a întâmpinat însă rezistență!...), m-am decis să iau la mine ediția aceea pe care o aveam în bibliotecă, publicată la Ed. Dacia în 1981, cu o copertă cartonată, ilustrată cu un desen abstract care zău că mă face să mă gândesc la cine știe ce fler avangardist sau ermetist din partea lui Macedonski...



oprit deocamdată cu lectura cam până la pagina 40. Macedonski mi-a lăsat foarte repede impresia că e exact genul de poet care ar intra cu mare ușurință în grațiile lui Marin Mincu. într-adevăr, în poezia sa, Macedonski, cu mult înaintea lui Ion Barbu sau a textualismului, este aplecat foarte mult asupra eului său, chiar dacă, în mod paradoxal, „materia”, concretul nu-l lasă niciodată în pace. cu alte cuvinte, nu prea poate fi vorba de „subconștient” și alte alea - Macedonski este un orgolios, un reactiv. deci, ar fi câtuși de puțin un poet pe gustul unora dintre poeții douămiiști, lăsând la o parte „patina vremii”, care s-a depus nu în foarte mare măsură. în loc să adopte întotdeauna vetusta recuzită romantică, pe care el însuși o practică uneori și blamează alteori, lirica sa îmi pare a adopta o tendință fie către o simplitate oarecum în stilul unor poeți ai antichității, gen Catul, fie către o estetizare menită să îndulcească zbuciumul său interior (v. Cartea rondelurilor). mai multe, poate pe altă dată.

2 comentarii:

razvan spunea...

Nu+mi spune ca nu stiai
http://toread.bjbraila.ro/opac/bibliographic_view/174932;jsessionid=948F7F577A6151F2DBD1F9763089FD95

Yigru Zeltil spunea...

Ba eram sigur că Marin Mincu scrisese ceva, dacă nu o carte, măcar în O panoramă critică a poeziei românești a sec. XX. Acolo n-am trecut încă de prefață, scrie și în prefață câteva cuvinte despre „macedonskianism”, și am vrut astfel să văd mai îndeaproape ce înseamnă (îl mai citisem pe Macedonski cu niște milenii în urmă, pe când habar n-aveam ce este poezia, știam doar că îmi place!)...