miercuri, 22 septembrie 2010

Renovare încheiată

Mi-a fost lene, așa că am luat, pară mălăiață, o temă predefinită.

*

Cărți citite recent:
Lucian Valea - Jucătorul de cărți (versuri interesante, nici excepționale, nici ”de duzină” așa cum a fost categorisit de cineva poetul)
Grișa Gherghei - O cafea sub un cearcăn (în reluare. Am mai citit-o acum câțiva ani, când aveam puțini poeți citiți la activ. N-a prea rezistat la a doua lectură, versurile din ultimele volume (cele de după pauza impusă de cenzură) sunt net superioare primelor trei volume, deși de fiecare dată cu destul de mult balast)
Ion Faiter - Cad piersicile (oarecum în reluare. Pe vremea când o luasem prima dată, luam câte 10 cărți deodată, așa că se mai întâmpla să nu citesc în întregime vreuna dintre ele, și am pățit asta cu acest volum. M-a impresionat cu mult mai mult acest volum din 2002 decât ultimul apărut, ”Poarta zeilor”. Cu excepția ciclului ultim din carte, umplut cu elegii, versurile merg pe relativ aceeași linie blând erotică, sentimentală fără sentimentalism și cu un coeficient uimitor de fantezie. Într-una dintre poezii am întâlnit ”felii de lună”, o sintagmă pe care eu crezusem că o inventasem, așa cum în ”Poarta zeilor” am întâlnit ”munții lichizi” (una dintre cărțile mele urma să se numească ”excursie în munții lichizi”). Probabil eu și cu Faiter, trăind în același oraș, suntem abonați la aceeași muză... În orice caz, nu puține poeme antologabile în acest volum valoros. Aștept cu nerăbdare să citesc volumele anterioare, ca, de pildă, volumul de debut ”Desene”)
Cristian Simionescu - Poezii (acum trebuie să recunosc. N-am putut să rezist mai mult de 20 de pagini. Talentul este absolut vizibil la acest poet care a fost nominalizat de mai mult de 5 ori la premiul Mihai Eminescu, pe care l-a câștigat abia în 2008, dar, din păcate, n-am avut stomacul suficient de rezistent. Pur și simplu unul dintre acei poeți care dorm cu poeziile osândite ale lui Baudelaire sub pernă (sau așa par), ceea ce îmi repugnă. Să ziceți ce vreți, dar eu sunt un biet cititor de poezie, nu un psiholog care să se mânjească cu toate energiile negative ale pacienților săi pentru că așa e meseria...)
*** - Sunete fundamentale (antologie din lirica universală. Selecția mi-a rezervat unele surprize plăcute, dar și foarte multe nedumeriri. De ce o singură poezie de Baudelaire dar 15 poezii de Emily Dickinson, de ce T.S. Eliot și Wallace Stevens dar nici urmă de Walt Whitman și Ezra Pound, de ce lipsește, de pildă, Apollinaire sau oricare dintre suprarealiștii francezi, de ce n-ar fi meritat să intre F.G. Lorca sau Ungaretti, de ce poeziile care au fost ales din Montale n-au fost altele? Desigur, Ștefan Aug. Doinaș a avut și el limitele sale, dar rațiunile sale în alegerea textelor nu sunt explicate pe nicăieri în carte... În fine.)
Tudor George - Veverița de foc (nu la fel de interesant pe cât îmi închipuiam. Aștept încă să găsesc ceva din poezia lui lirică.)

Niciun comentariu: