marți, 10 august 2010

Trestii

Ieri am început să citesc şi am terminat tot ieri de citit "Refluxul sensurilor" de Ana Blandiana. Faină carte, cu cel puţin vreo duzină de poezii chiar memorabile. Se ţine bine pe picioare Blandiana, chiar dacă e foarte evident că nu face decât să repete stilul ei consacrat.

*

Săptămâna trecută, când s-a redeschis biblioteca judeţeană, mi-am luat:
Tiberiu Utan - Drumul ierburilor (decent, deşi sincer îmi închipuiam că n-o să fie nemaipomenită cartea... dar, vreau să zic aşa, cred că ţin minte dintr-o realitate paralelă unde Utan era cel mai tare poet român al tuturor timpurilor.)
Virgil Carianopol - Scrisori către plante (antologie din care mai ales volumul cu acelaşi titlu (dar şi versurile din perioada suprarealistă) este foarte percutant, dar sunt aici şi multe elegii care nu-mi satisfac gustul; ce păcat că nu s-a axat pe imagism până la capăt)
Nicolae Ioana - O zi liberă (neomoderism decent. O carte "uşoară" de 80 de pagini)
Ioan Alexandru - Imne (n-am terminat de citit)
Marin Mincu - Poezia română în secolul XX (o antologie bizară, cel puţin ca şi criterii. Din câte am înţeles, criteriul ar fi acela de coagulare a unui "eu poetic" - adică, bănuiesc, autenticitate. Oricum ar fi, rezultatul este destul de insolit, cu câteva reevaluări destul de spectaculoase (câţiva simbolişti consideraţi cândva minori, gen Claudia Millian-Minulescu, I.M. Raşcu sau Eugeniu Ştefănescu-Est, dar şi D. Ciurezu, considerat acum "un poet care nu trebuie să lipsească din manualele scolastice"!!!) şi omisiuni nu neapărat penibile (majoritatea avangardiştilor lipsesc, dar aparent pentru că... sunt băgaţi deja în "Avangarda literară românească" a lui Mincu, şi deci n-ar avea rost să se ocupe şi aici de ei (!!!), mai lipsesc, de pildă, Virgil Carianopol, Barbu Brezianu, Paul Sterian, Mircea Pavelescu, şi alţii, ce-i drept, nu foarte importanţi), în schimb Al.T. Stamatiad e reţinut, dar ca "exemplu negativ"!!! Dacă tot face Mincu un asemenea gest (în loc să recupereze un Virgil Carianopol), de ce se oboseşte să includă mai mult de 2 poezii? De fapt, de ce sunt reţinuţi cu destul de multe poezii destui protagonişti nu tocmai apreciaţi gen Dan Botta?? Dar nu contează - trebuie să-i mulţumesc lui Mincu pentru şansa de a citi unele rarităţi (Stolnicu, George Magheru şi alţii).

*

Ultima mea poezie:


Acest poem conţine plasare de produse

Priveam umbrelele Bilbor,
devorând umbra,
și mă gândeam:
cine pisici crede
că apa ai chiar vine de la 1000m?
Și dacă vine,
sigur i-au făcut ceva pe drum.
Bleah, pe vremea mea,
în izvoare chiar înflorea
nemurirea.
Un fleac, luai a gură
și deveneai nemuritor.
Atâta tot. Un fleac.

Dar Pământul a făcut atâta gimnastică
și am cam uitat noi
să ne gândim mai mult la paradis,
aprinde tu becul,
să ne vedem mai bine.

Niciun comentariu: