miercuri, 9 iunie 2010

Lucruri de făcut

O poezie a cărei idee a început să-mi vină încă de când eram într-un vis. Repede după ce s-a terminat visul, am reușit să mă scol repede și să o scriu pe o foaie volantă. Asta îmi aduce aminte de ”hitul” meu ”Anotimpul neanticipat”, pe care o scrisem pentru Andreea Florescu (chiar dacă ea nu mi-a văzut, cred, până acum poezia) și care mi s-a părut foarte reușită. A fost o poezie care a deschis un întreg filon de poezie care să pară poezie și nu antipoezie, dar cu nuanțe moderne - un filon pe care nu m-am gândit să-l continui până acum. Evident, nu aveam nimic programatic în gândire când am (tran)scris poezia. Dar mă gândesc că ideea asta s-ar putea să aibă reale șanse să fie viitorul, mai degrabă decât maniera mea din ”Apă de casă”, când uneori n-am putut să nu alunec în manierism și nu de puține ori am vrut să renunț să scriu la acest ciclu, poate de aceea nici nu mi-a reușit poate prea bine, nici ”Surfing pe Marea Moartă”, nici ”Naxy Ipofren” nu le-am avut în minte atunci când le-am scris. Doar de ”Papayamiento” pot să zic că mi-a ieșit mult mai bine chiar dacă am avut o oarecare idee cum o să fie și l-am și scris într-o perioadă scurtă de timp. Dar, după cum se vede, tot jonglez între perioade de manierism și non-manierism, doar fiindcă am prea mult sânge rece și vână teoretică. Până la urmă, e ultimul lucru să vreau să-l concurez pe Răzvan Țupa și cărțile sale concept. În muzică, nu mi-a plăcut mai niciodată ideea că albumele ar trebuie făcute, așa cum se fac deseori în pop, prin alăturarea aleatorie a unor piese și că ar trebui să se simte o oarecare coerență. În mod ironic, destule din albumele mele favorite nu sunt deloc albume concept, dar reușesc, cu tot formatul apropiat de pop, să aibă un sânge cât de cât comun. Calitatea însă contează, iar când e vorba de un album sau o carte concept, coerenţa e pe primul loc şi nu calitatea. De aceea, după ce voi reuşi cândva să lansez pe hârtie o antologie (da, fiindcă nici "Apă de casă" nu-mi surâde prea mult să-l mai public separat, şi oricum, tot trebuie bani, ce contează 60 sau 120 de pagini?), aş vrea să o las mai moale cu planificările de volume de orice fel (căci aproape automat proiectele sunt sortite pierzaniei, dacă nu mă strădui cât un rac) şi să fac chestii în genul primului meu volum, adică în formatul "pop", dar şi cu un aer antologic (de fapt, "Surfing..." şi "Naxy" asta sunt: antologii)... Mă rog, gata cu vorbăraia!

”Lucruri de făcut”

Să schimb culoarea cerului
Dintr-o singură privire.
Să deschid cutia mării.
Să înnobilez fără să cavalerizez.

Să-i alint pe păianjeni
Fără să-mi mai fie frică.
Să nu fiu chirurg ca
Să mă adăpostesc în gura leului.

Frunzele să aplaude, să lanseze
Râsete, șoapte, ca odinioară.
Prăjitură să-mi pară viața,
Fără să ajung un mușuroi de gânduri.

Niciun comentariu: